...

środa, 8 kwietnia 2015

"Precision and grace." - wywiad z Atai



Photo by Magdalena "Drache" Majchrzycka

                Atai to polska cosplayerka, fanka komiksów, szczególnie Marvela i X-Mena oraz gier komputerowych. Zdobyła m.in. nagrodę za najlepszy cosplay na Polconie za Nightraven Fiorę. Myślę, że większość kojarzy jej cosplay Alicji z Krainy Czarów czy Popstar Ahri z League of Legends. Teraz możecie poznać ją troszkę bliżej. Zapraszam! :3

Shiru
Powiesz nam coś o sobie?

Atai
Jestem Atai, pochodzę z Wrocławia. Poza cosplayem lubię grać w gry planszowe i te na komputerze.

Shiru
Skąd się wzięła Twoja ksywka?

Atai
Od Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).

Shiru
Jak zainteresowałaś się cosplayem?

Atai
Odkąd pamiętam to bardzo lubiłam się przebierać. A niestety w Polsce okazji są na to najwyżej dwie - karnawał i Sylwester. Trochę zazdrościłam kolegom ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, którzy mają jeszcze Halloween. I tak od przeglądania strojów Halloweenowych gdzieś przypadkiem natrafiłam na zdjęcia z zagranicznych konwentów i właściwie tak zaczęło mnie to interesować. Na dobre zaczęłam w tym siedzieć, jak sama zrobiłam swój pierwszy, potem drugi strój.

Shiru
Opowiesz o swoim debiucie?

Atai
Pierwszy raz ze strojem (praktycznie w całości kupionym) pojawiłam się na Polconie we Wrocławiu w 2012 roku. To była Rarity z My Little Pony. Bardzo się wtedy cieszyłam, że tak dużo osób robi sobie zdjęcia ze mną i dziewczynami, które też przebrały się za kucyki. Nasz pomysł został bardzo pozytywnie odebrany. Na prawdę cieszę się, że mogłyśmy to zrobić.

Shiru
Twój cosplay Fiory jest epicki. Jak powstawał? Czemu akurat ta postać?

Atai
Dziękuję. Fiora zajęła mi około 3 tygodni. To jest mój drugi strój zrobiony z pianki EVA. Wybrałam Fiorę ze względu właśnie na zbroję - chciałam podszkolić się w robieniu zbroi z pianki EVA. Dodatkowo szukałam postaci, która używa broni białej, bo chciałam nauczyć się obróbki tejże. Robienie tego stroju to było głownie czekanie na schnięcie różnych rzeczy - żywicy, pearlmarkera, wikolu, farby, lakieru. Po tym stroju wiem, że zrobienie zbroi z pianki nie jest trudne. Wręcz przeciwnie - jest łatwe i przyjemne. Jedyny minus to obniżona trwałość takiego stroju (w porównaniu np. do zbroi metalowej).

Shiru
Na jakim materiale najbardziej lubisz pracować?

Atai
Gdybym miała wybierać spośród wszystkich technik, które do tej pory używałam w cosplayu to miałabym straszny kłopot. Każda technika ma swoje wady i zalety. Przykładowo wyżej wspomniana pianka EVA jest bardzo łatwa w obróbce, ale mało trwała. Z drugiej strony praca nad metalowym stelażem ogonów do Popstar Ahri to niezbytnia przyjemność (zwłaszcza, jak nie ma się spawarki na miejscu), ale za to wiem, że cała konstrukcja mi się nie rozleci. Szycie, to piękna rzecz, bo stroje są trwałe, ale nie zawsze da się odwzorować zamysł grafika (poza tym szycie jest czasochłonne w moim wykonaniu). Chyba najłatwiej pracowało mi się z pianką EVA.

Shiru
Ulubiony i znienawidzony fragment tworzenia?

Atai
Najbardziej podoba mi się, jak to, co robię powoli zaczyna przypominać strój danej postaci. Wtedy aż mnie
takie ciarki przechodzą i czuję BARDZO duży przypływ motywacji do pracy.
A znienawidzony? Hm... Może nie tyle znienawidzony, co fragment, którego się najbardziej boję to crashtesty. Chodzenie, siadanie, kucanie, skakanie, obracanie się w gotowym stroju. Robię to zwykle na kilka dni przed występem, aby mieć czas na ewentualne poprawki. Ale wierz mi, że każdy ruch w gotowym stroju wiąże się wtedy ze strachem, że zaraz to się wszystko rozleci. Na szczęście zwykle okazują się to tylko niczym niepotwierdzone obawy!

Photo: MLC
Shiru
Największa zmora wszystkich cosplayerów?

Atai
Nie wiem, czy wszystkich, ale na pewno moją są dostawcy. Bardzo często zdarza mi się, że jakiś element, choć miał być już tydzień temu przyjdzie za dwa kolejne. Czasem to nie wpływa na efekt końcowy, ale czasem ma to kluczowe znaczenie - np jeśli towarem dostarczanym ma być peruka.

Shiru
Ile cosplayów masz już na koncie?

Atai
Będzie ich już kilkanaście. Takich typowo robionych na konkurs są tylko dwa.

Shiru
Czy przygotowujesz się o odgrywania postaci?

Atai
Mam taki zwyczaj, że podczas tworzenia stroju puszczam sobie muzykę, która kojarzy mi się z danym strojem. W przypadku Popstar Ahri było to Girls Generation, do Spirit Healera słuchałam soundtracku z World of Warcraft, a do Alicji odtwarzałam ścieżkę dźwiękową do filmu Burtona. To pozwala mi wczuć się w ogólny klimat danego uniwersum. Dodatkowo przed samym występem na scenie potrzebuję chwili spokoju, żeby przestawić się na myślenie postaci, w której ciuchach jestem.

Shiru
Z którego cosplayu jesteś najbardziej dumna?

Atai
Wszystkie moje stroje bardzo szanuję, bo z każdym kolejnym strojem uczę się nowych rzeczy. Nawet jeśli coś w jakimś stroju mi nie wyszło to wychodzę bogatsza o wiedzę, i wiem czego nie robić następnym razem, albo jak to poprawić.

Kristos Photo&Graphy
Shiru
Sesja, której nigdy nie zapomnisz?

Atai
Były takich co najmniej trzy, ale myślę, że wartą wspomnienia jest sesja Fiory z Magdaleną "Drache" Majchrzycką z Silverclock, podczas której jeden z przechodniów poznał mnie na ulicy. Nie byłoby nic w tym nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że w tamtym czasie nie miałam jeszcze opublikowanych żadnych zdjęć tego stroju w internecie. Do dziś nie wiem, jak on mnie poznał.

Shiru
Jako która postać czułaś się najbardziej sobą?

Atai
Bardzo trudne pytanie - w każdej postaci, którą robię odnajduję gdzieś tam cząstkę swojego charakteru. U jednych jest to bardziej widoczne, u innych mniej. Ale mogę powiedzieć, że mam na oku jedną postać, którą bardzo chciałabym zrobić i z którą się identyfikuję.

Shiru
Muszę zapytać... Dużo grasz w LoLa? Na jakiej linii?

Atai
Teraz już nie gram praktycznie w ogóle w LoLa. Sezon 2 i 3 to był dla mnie szczyt aktywności. Potrafiłam wtedy grać nawet i 8-12 godzin dziennie. Bardzo lubiłam grać supportem. Najgorzej szło mi od zawsze w dżungli.

Shiru
Jak to jest prezentować swoje dzieło przed większą publiką?

Atai
Na początku trochę zawsze się boję, jak zostanie odebrana moja praca. Ale nigdy mi się jeszcze nie zdarzyło, żeby ludzie reagowali negatywnie na którykolwiek z moich strojów. Właśnie przez to jest to bardzo przyjemne uczucie.
Ijidofoty

Shiru
Masz jakieś niedokończone projekty?

Atai
Mam co najmniej dwa stroje, których zrobienie poważnie rozważałam, ale odrzuciłam jeszcze przed kupieniem pierwszych materiałów. Oraz 3, które zrobię na pewno, ale po finałach ECG w Paryżu. Obecnie jestem w trakcie robienia stroju właśnie na te finały.
Innymi słowy - nie mam w domu materiałów na stroje, które chciałam zrobić, ale zrezygnowałam z tego.

Shiru
Jak wygląda miejsce Twojej pracy?

Atai
Znajomi śmieją się, że jednym z lokatorów mojego mieszkania jest cosplay. I to właściwie prawda, bo zajmuje on jeden cały pokój - tam trzymam skończone stroje i część materiałów. Dodatkowo mam bardzo dużą podłogę, kawałek stołu, maszynę do szycia, balkon no i garaż. W trakcie robienia stroju te wszystkie miejsca to jeden wielki bałagan. Porządek w moim domu jest oznaką skończonego stroju.
MLC Foto

Shiru
Na jakim evencie masz zamiar pojawić się w najbliższym czasie?

Atai
Będę na Pyrkonie w Poznaniu.

Atai możecie znaleźć między innymi na:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz