...

czwartek, 14 stycznia 2016

Wywiad z Karel


       Dzisiaj mam dla Was wywiad z Karel. Jest to polska rysowniczka, która marzy o narysowaniu własnego komiksu. Tworzy naprawdę cudowne prace i niebanalne postacie o nieszablonowych historiach. Kilka dni temu przeprowadziłam z nią wywiad, żebyście mogli się więcej dowiedzieć o naszej artystce.
Karel
Witam! Jestem Karel. Uwielbiam rysować w stylu shoujo. Na co dzień pracuję w drukarni wielkoformatowej, oraz studiuję zaocznie Daleki Wschód, przez co tak naprawdę mój czas na rysowanie jest dosyć ograniczony.

Shiru
Pamiętasz swój pierwszy ważniejszy rysunek?

Karel
Wydaje mi się, że był to fanart Kagamine Lena, narysowany bodajże na początku 2012roku. Zdobył straszną popularność na DeviantArcie i strasznie mnie to zmotywowało do pracy nad sobą.

Shiru
Jakimi technikami rysujesz?

Karel
Rysuję zarówno tradycyjnie jak i cyfrowo. Jeżeli chodzi o traditional, to rzadko kiedy mam czas na coś więcej niż szkice. Ostatnio postanowiłam jednak zacząć ćwiczyć akwarele oraz zakupiłam sobie moje pierwsze promarkery, więc, być może, się to zmieni.
Shiru
Która z tych technik jest Twoją ulubioną?

Karel
Hmm… Zawsze najlepiej mi było rysować tradycyjnie, przez długi czas sądziłam, że digital nie jest dla mnie. Po jakimś czasie polubiłam digital, tak samo jak traditional, więc chyba nie mam ulubionej. Jeżeli chodzi o techniki tradycyjne, to najbardziej lubię akwarelę, dlatego muszę ją wreszcie opanować.

Shiru
A co najbardziej lubisz w rysowaniu?

Karel
Ogółem sam fakt rysowania sprawia mi niesamowitą frajdę. Najlepsze jest chyba to, że postaci, które sobie wyobrażam umiem przenieść na papier, przedstawić z konkretną mimiką czy też w danej sytuacji. To naprawdę niesamowite.

Shiru
Opowiesz o swoich o swoich postaciach?

Karel
Myślę, że najważniejszym OC jest Kuro. To główny bohater komiksu, który zamierzam narysować. Kuro jest pełnym optymizmu licealistą, który ma małe problemy z wiarą w siebie. Jego życie nieco się zmieni i będzie musiał podjąć wiele wyzwań, począwszy od założenia zespołu punkrockowego, gdzie będzie wokalistą.
Kuro
Poza Kuro mam oczywiście wiele innych OC, mogłabym o wszystkich coś powiedzieć, ale zajęłoby to naprawdę dużo czasu, więc wspomnę tylko jeszcze o jednej z moich pierwszych OC, a mianowicie o Karel. To niebieskowłosa syrenka, która jest ze mną odkąd skończyłam 12 lat i to właśnie od niej wziął się mój pseudonim artystyczny. Historię o niej zamierzam również przedstawić kiedyś w formie komiksu.
Collab Karel z Shoppu.
Shiru
Na kiedy planujesz komiks? Napomknęłabyś coś jeszcze o fabule?

Karel
Bardzo chciałabym narysować go jak najszybciej! Jednak mam za dużo dziur fabularnych i ciężko mi się za to zabrać, jednak chcę, żeby chociaż jeden rozdział pojawił się w tym roku. Jeśli go w ogóle zacznę, to dalsza praca na pewno sprawnie mi pójdzie.
Co do fabuły… Ogółem miasto, w którym będzie toczyć się akcja jest podzielone na dwa "gangi". Są to fanatycy dwóch zespołów, które pochodzą z tego miasta i zadebiutowały razem, wyłonione remisem jako zwycięzcy konkursu. Miasto oszalało na ich punkcie i podzieliło się opowiadając się za jednym lub drugim zespołem, z czasem to się zaczęło robić niebezpiecznie. Czemu niebezpiecznie? Możesz wybrać albo jeden zespół, albo drugi, ewentualnie oba, ale nie żaden. Są ludzie, którym się to nie podoba i chcą się sprzeciwić takiemu stanowi rzeczy, o takich osobach właśnie będzie ten komiks. Konkurs, w którym wygrały oba zespoły zostanie zorganizowany ponownie i dla głównych bohaterów to świetna okazja, żeby zawalczyć o wolność w swoim mieście. W międzyczasie robią małe akcje sabotażowe promując pokój i zgodę.
Hah, brzmi to strasznie chaotycznie. ;w; Jeszcze sama tego nie dopracowałam, pewnie to się nieco zmieni z biegiem czasu. *śmiech*

Shiru
Czekam na pierwszy rozdział. Co lub kto jest Twoją inspiracją?

Karel
Często inspiruję się muzyką lub pracami innych artystów. Lubię autorów, którzy skupiają się na przedstawianiu emocji, tak, żeby można było się wczuć w postać :> Pewnie dlatego taka ze mnie fanka shoujo. Często inspiracji nie muszę szukać daleko, wystarczy, że spojrzę na prace innych polskich artystów, są równocześnie moją motywacją i dają mi siłę swoją twórczością do pracy nad swoim stylem. Moimi największymi guru są polska rysowniczka - Goku, oraz Yamako - ilustratorka HoneyWorks.
Shiru
Co jest dla Ciebie ważniejsze - pomysł czy wykonanie?

Karel
Lubię patrzeć na ładne, dopracowane prace, ale jeżeli pomysł jest świetny, to wykonanie nie ma dla mnie, aż tak wielkiego znaczenia. Jeśli chodzi o mnie wpadłam w taki stan, że moje prace niczego sobą nie reprezentują, przynajmniej odnoszę takie wrażenie. Nieraz mam fajny pomysł na pracę, ale nie potrafię tego narysować, ostatecznie się poddając, więc to chyba jednak znaczy, że wykonanie ma dla mnie duże znaczenie. Mam bardzo duże problemy z rysowaniem pod presja, że rysunek musi być idealny. Jest to dla mnie swoistą barierą przed przelewaniem idei na papier.

Shiru
Jaka jest Twoim zdaniem rola artysty w społeczeństwie?

Karel
Według mnie artysta powinien dzielić się swoją wyobraźnią, tym samym pobudzając ją u innych poprzez swoją twórczość. Dzięki sztuce można oderwać się od szarej nudnej rzeczywistości i znaleźć inspirację potrzebną do przeżycia ciekawie swojego życia.

Shiru
Jak wygląda miejsce Twojej pracy?

Karel
Często rysuję "na kolanie", dosłownie. *śmiech* Mam mały pokój, laptop muszę trzymać na stoliku przy łóżku, bo kiedy postawię je na biurku, to nie łapie mi już stamtąd wifi, więc kiedy rysuję w digitalu, to w ekstremalnych warunkach z tabletem na kolanach. Kiedy tradycyjnie, to siedzę przy moim wiecznie zagraconym biurku. Kiedy już za coś się zabieram to wyjmuję wszystkie przybory, bo kiedy zaczynam to nie wiem co mi się przyda i wolę mieć wszystko pod ręką, więc jednym słowem - chaos. Jeden wielki kolorowy chaos. *śmiech*

Shiru
Czy utrzymujesz się też z rysowania?

Karel
Od jakieś czasu tak, chociaż utrzymywaniem się to bym tego nie nazwała. Raczej dorabianiem sobie na jakieś swoje zachcianki, o! *śmiech* Ponoć nie biorę dużo za rysunki, więc też klientów nie brakuje, a ja tryskam z radości, kiedy mogę sobie za te zarobione pieniążki kupić parę mang lub przybory do rysowania.
Shiru
Jeśli mogę zapytać, jak wygląda taki rynek w Polsce?

Karel
Wydaje mi się, że ciężko jest tak naprawdę zarobić przyzwoite pieniądze swoim talentem,  wielu ludzi nie docenia realnej wartości dzieł artystów, ale też zwyczajnie mało kogo stać na pokuszenie się o rysunek. Dobrą opcją dla artysty jest wystawienie stoiska na konwencie, tam ludzie głównie są przygotowani na wydawanie pieniędzy. No i ważne dla artysty jest by się wypromować i zyskać jakąś minimalną sławę, wtedy nawet nie trzeba się ogłaszać, że przyjmuje się zamówienia na rysunki. To naprawdę fajne uczucie, kiedy sami z siebie piszą do Ciebie ludzie w sprawie kupna rysunku.
 Także trzeba się po prostu wybić, a potem jakoś to leci. :D Znajomości wśród innych artystów znacznie to ułatwiają.

Shiru
Czy masz jakieś porady dla początkujących rysowników?

Karel
Nie poddawajcie się!
Nieważne, że praca, którą narysowaliście Wam się nie podoba, powiedzcie sobie, że będzie lepiej! Najlepiej, na przykład, w przyszłym miesiącu, bo przecież nie można mieć wszystkiego od razu. Porównajcie potem te prace - nową i sprzed miesiąca/dwóch/pół roku/roku i zobaczycie, że robicie postępy! Niech to będzie Waszą motywacją. Jedyne co musicie robić, to rysować jak tylko nabierzecie na to ochotę (ja rysuję codziennie :>). Rysujcie dla siebie, bo to sprawia najwięcej frajdy.

Shiru
Dziękuję Ci bardzo za wywiad.

Karel
Ja również dziękuję.

1 komentarz: